WEKO3
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運転者に対する交通安全支援のための指向性アンテナおよび車車間通信を用いた歩行者の位置推定手法
http://hdl.handle.net/10061/11160
http://hdl.handle.net/10061/11160fc48b1af-2ae2-4e7c-a033-eb9602515378
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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fulltext (1.0 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2016-11-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 運転者に対する交通安全支援のための指向性アンテナおよび車車間通信を用いた歩行者の位置推定手法 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Pedestrian Position Estimation Using Inter-vehicle Communication with Directional Antennas | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ベイズ推定 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 指向性アンテナ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 車車間通信ネットワーク(VANET) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 歩行者位置推定 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 交差点交通安全 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Bayesian estimation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | directional antenna | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vehicular ad hoc network(VANET) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | pedestrian position estimation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | intersection safety | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
著者 |
木谷, 友哉
× 木谷, 友哉× 澤, 悠太× 柴田, 直樹× 安本, 慶一× 伊藤, 実 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文では,歩行者の交通安全支援を行うことを目的として,歩行者位置計測装置を搭載した複数車両の通信による協調による歩行者位置推定手法を提案する.提案手法では,歩行者が定期的に発する固有IDを持つビーコンを車載の指向性アンテナを用いて受信し,それから歩行者までの距離および方向を測定する.測定値には誤差があるため,車車間通信により各車両が測定した歩行者の位置情報を他車両と交換し,複数の測定データからベイズ推定を用いて歩行者位置を推定することで,精度の向上を図る.また,時系列の測定情報からもベイズ推定を行うことで,さらなる位置推定精度の向上を図る.ネットワークシミュレータを用いた計算機シミュレーションにより,歩行者および周囲の車両から0.2秒ごとに送信されるパケットのロスは4%程度であり,各車両は推定に十分な数のパケットが受信できることが分かった.また,指向性アンテナおよびGPSの測定誤差が正規分布に従うとしたとき,単独では誤差約13メートルの推定精度だったものを,周囲の3台の車両と協調することで約5メートルに,さらに時系列の情報を用いることで約3メートルにまで向上させられることが分かった. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this paper, we propose a method for detecting positions of a pedestrian by cooperation of multiple cars with directional antennas and inter-vehicle communication in order to support drivers for pedestrian safety. In our method, each pedestrian periodically broadcasts a beacon, and each car receives the beacon and measures the distance and the angle of arrival from the pedestrian with a directional antenna. The method has the cars exchange measured data one another and let them improve the estimate accuracy of the position of the pedestrian with the exchanged data. Through computer simulation, we have confirmed that the error of the position estimation of a target pedestrian is about 3 meters with 3 cooperating neighbor cars whereas that is about 13 meters without cooperating. | |||||
書誌情報 |
ja : 情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM) 巻 7, 号 2, p. 74-85, 発行日 2014-11-27 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 一般社団法人情報処理学会 | |||||
出版者URL | ||||||
権利情報 | http://id.nii.ac.jp/1001/00107179/ | |||||
EISSN/PISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-7764 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11464803 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | ここに掲載した著作物の利用に関する注意 本著作物の著作権は情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。Notice for the use of this material The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | Copyright c 2014 by the Information Processing Society of Japan | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR |