@article{oai:naist.repo.nii.ac.jp:00004396, author = {田井中, 渓志 and 淺田, 樹生 and 山内, 翔太郎 and 児玉, 哲哉 and 川瀬, 寛也 and 澤邊, 太志 and 神原, 誠之 and Kanbara, Masayuki}, issue = {MVE2021-65}, journal = {信学技報}, month = {Mar}, note = {行動変容を促す手法として罰と報酬を組み合わせて与えるオペラント条件付けがある.この手法を基に先行研究では受け手が好意を持つエージェントによる冷たい振る舞いと優しい振る舞いを組み合わせたツンデレインタラクションを提案した.本稿では,ツンデレを職業的に利用しているメイドカフェのスタッフとそのスタッフに対して好意を持つ常連客の方々28人を対象に,スタッフによるツンデレインタラクションを受けた常連客の支配的・服従的な性格の違いと作業意欲の関係の調査を行った.調査の結果,ツンデレインタラクションは支配的な性格が弱い人ほど作業意欲の向上に効果があることが分かった.Operant conditioning, which combines punishment and reward, is a method to promote behavioral change. Based on this method, a previous study proposed tsundere interaction, which combines cold and kind behaviors by an agent that the receiver likes. In this paper, we investigated the relationship between the dominant and submissive personalities of regular customers and their motivation to work after receiving tsundere interaction from the staff of a maid cafe that uses tsundere professionally and 28 regular customers who have fondness for the staff. The results of the study showed that tsundere interaction was more effective in improving work motivation for those with less dominant personalities.}, pages = {139--142}, title = {ツンデレインタラクション ~ 受け手の支配的・服従的な性格の違いと作業意欲の関係の調査 ~}, volume = {121}, year = {2022}, yomi = {カンバラ, マサユキ} }